10 gode råd til din næste fødselsdag

Mulighederne for at holde fødselsdag er mange. Nogle vil helst rejse væk med familien, andre byde på brunch eller holde en kæmpe havefest. Det vigtigste er, at det er noget der betyder noget for dig, og at du får en dag, som du kan huske næste år.
Med lidt planlægning, husker du at få det hele med. Og husk, planlægning af en fødselsdag også skal være en sjov proces.
start

1. Hvor, hvem og hvornår

Start med at fastlægge en dato og få derefter et overblik over, hvor mange du gerne vil have med til festen. Når du ved hvem der skal med til fødselsdagen, kan du allerede der bede folk om at sætte kryds i kalenderen. Så er du sikker på folk kan den dag. Den "officielle" invitation kan sagtens komme lidt senere.

2. Tema

Nogle gange kan det være rigtig sjovt at holde fødselsdag med et tema. Dvs. du kører med samme tema til hele festen. Du kører samme stil i oppyntning, bordpynt, servietter, invitationen mv. ja måske endda udklædning. Det vigtigste ved valget af tema er, at temaet passer til dig, og det er et tema som du elsker og kan lide. På jepela.dk har vi lavet en oversigt over temafester.

3. Sted

Hvor skal festen holdes henne? Dette er selvfølgelig afhængig hvor stor fest skal være eller hvor stor ens hjem er : - ) Det er oftest det nemmeste og billigste at holde den derhjemme. Mulighederne er mange; et telt i haven, rydde stuen, eller leje et forsamlingshus, festlokale, diskotek eller selskabslokale. Husk det er altid nemmere og billigere at planlægge, hvis du er ude i god tid.

4. Invitation

Send invitationer ud i god tid. Der er ingen regler for hvornår invitationer skal sendes ud. Du kan også købe indbydelser færdig lavet eller finde inspiration på jepela. Hvis du holder en temafest, kunne invitationer have relation til temaet.

5. Maden

Nogen mener maden er noget af det vigtigste til en fødselsdagsfest. Uanset hvilken menu der skal serveres, er det altid en god ide at planlægge maden i god tid. Har du overskud til at lave alt maden selv? Eller bestiller du maden udefra? Hvis du bestiller maden udefra, har du bedre tid til dine gæster på selve dagen. Ulempen er, at det nok bliver lidt dyrere. Overvej om der skal være buffet, forret, hovedret, dessert, kaffe og sødt, snacks, velkomstdrinks, børnemenu, natmad.

6. Underholdning/Indslag

Overvej om der skal være et festligt indslag til fødselsdagsfesten. Det er selvfølgelig afhængig af, hvilken fest det er og hvem der skal med. Her kan du finde ideer til underholdning og indslag.

7. Bordpynt/bordopdækning

Overvej hvordan gæsterne skal sidde, du kan evt. lave en bordplan med bordkort. Tjek om du har bestik, tallerkner og glas til alle gæster. Har du valgt et tema til din fødselsdag, er det oplagt at følge dette. Husk også blomster, bordpynt, balloner, servietter mv.

8. Indkøb

Udarbejd en indkøbsliste og noter alt fra mad, drikkevarer, kage mv. Du kan spare en del penge ved at lave nogle af tingene selv. På denne måde kan du også få et overblik over festens budget.

9. Musik

Musik kan hurtig skabe lidt stemning. Lidt stille baggrundsmusik under maden og når gæsterne ankommer. Stil anlægget frem, lav en playliste på telefon, Ipad eller computer. Gerne noget for enhver smag og en bladning af nyt og gammelt. Skal du holde en rund fødselsdag eller en større fest, kan du overveje om du skal have en jukeboks, DJ eller måske live musik.

10. Hjælp

Lad venner og familie hjælpe dig, hvis de vil og kan. Skal du holde en større fest, er det vigtigt at sige Ja til alt den hjælp man kan få. Dette kan være hjælp til planlægning, indkøb, oppyntning, servering, madlavning og oprydningen dagen efter. På denne måde kan du slappe mere af og have mere tid til dine gæsterne.

Øvrige ting

- Velkomsttale
- Ønskeliste/gaveliste
- Borde og stole
- Gæstebog
- Fotograf - eller sørge for at en tager billeder
- Gavebord
- Særlig menu til børn eller allergier - Festtøj
- Snacks og velkomstdrinks
- Fortæl naboer at du skal holde fest
- Overnatning til gæster der kommer langvejs fra

TOP